Våra banor

På Kalmar Golfklubb finns två natursköna och havsnära golfbanor med varierande karaktär som imponerar – Gamla banan och Nya banan. Från utmanande slag över sundet på Gamla Banan till smala och mer kuperade hål på Nya Banan.

VÅRA BANOR

SPELA

Gamla banan

Första hålet på Gamla är för många en unik upplevelse med utslag över Kalmarsund. Nästkommande hål spelas också intill Kalmarsund. Efter 9 hål når du klubbhuset och fortsätter sedan med av banans mest utmanande par 4 hål. Banan i sin helhet erbjuder stor variation. Avslutande hål 18 spelas med fin vy mot klubbhuset.

Gamla Banan är originalbanan som började byggas i slutet av 40-talet och invigdes 1966 med 18 hål. 2009 fick banan en uppgradering med ny design signerat Europatour-spelaren Pierre Fulke. Samtidigt renoverade också greenområdena.

En god utmaning väntar dig!

Banguide Slopetabeller

SPELA

Nya banan

Nya banan inleds med ett par 3 hål som följs upp med två par 5 hål. Par femmorna lockar till birdie för dig som slår långt. Banan erbjuder allt som oftast olika alternativ till spelstrategi, här gäller det att tänka till.

Banan är byggd 1992 för att möta tillväxten av nya medlemmar. Från början var hålen på Nya Banan blandade med hålen på Gamla Banan. Sedan 2009 är alla de nya hålen samlade till en egen 18-håls slinga och den vi nu kallar Nya banan.

2016 öppnades en ny sträckning av hål 8, 9 och 10 signerade Kalmars framgångsrika golfproffs Åsa Gottmo och Joakim Haeggman.

Njut av en härlig runda på den Nya Banan!

Banguide Slopetabell

SKÖTSEL

Så här jobbar vi med våra banor

Det är vi som sköter och utvecklar våra  banor genom att skapa förutsättningar för bra spelytor, underhålla dem och framför allt skapa bästa spelupplevelse. Målsättningen är två kvalitetsbanor med olika utmaningar och karaktär.

Nedan ger vi en kort beskrivning av vad de olika arbetsmomenten innebär och syftet med dem. Läs även om de specifika arbetena vi gör olika årstider. Vi har börjat med att beskriva vårens arbete.