Info - Robotgräsklippare

Publicerat: 2023-07-07 - 14:51

HJÄLP – det är en robotgräsklippare på hålet!
På Kalmar golfklubb har vi robotgräsklippare som klipper fairway och
foregreen på vissa hål. Det är framtiden sägs det! Framförallt kommer roboten att klippa på tider när det inte är så mycket golfare på banan; företrädesvis på kvällen och tidiga morgnar. Roboten kan också jobba på natten. Men ibland kommer du att träffa på dom när du spelar golf!

Vad är det som gäller?
Roboten är också en ”banarbetare” så ibland kan du behöva vänta en
stund innan du säkert kan slå ditt slag! Om du inte störs av roboten så är det OK att slå! Enligt reglerna betraktas roboten som något
”utomstående” (se definition i Regelappen).

Min boll träffar roboten och bollen studsar iväg
Bollen spelas som den ligger oavsett om bollen kom i ett mer
fördelaktigt läge eller om det var till nackdel för dig.
Regel 11.1

Min boll la sig ovanpå roboten som kör iväg med bollen
Spelaren måste droppa bollen/en boll i lättnadsområdet utan plikt. Den uppskattade punkten rakt under där bollen först stannat på roboten är referenspunkten och bollen ska droppas inom en klubblängd dock ej
närmare hål (lättnadsområdet).
Regel 11.1

Roboten körde över min boll som flyttades/följde med roboten
Om det är känt eller så gott som säkert att roboten har rubbat en
spelares boll i vila utgår ingen plikt och bollen måste återplaceras på sin ursprungliga punkt. Om platsen inte är känd ska den uppskattas.
Regel 9.6

Skadad boll
Om bollen visar sig vara skadad (tydligt hackad eller sprucken) i samband med att den rubbas av roboten så får den bytas ut.
Regel 4.2

Anne Elgmark, distriktsdomare - Toni Sjöö, förbundsdomare