Medlemsundersökning 2023

Resultatet av medlemsundersökning på Kalmar Golfklubb under 2023. 

Till att börja med vill vi rikta ett stort tack till alla som deltagit i undersökningen. Resultatet är oerhörd värdefull information för ledningens framtida planering och strategier. 

Undersökningen gjordes bland Kalmar Golfklubbs medlemmar under säsongen 2023. Sammanlagt har vi fått in 840 svar. Svarsfrekvensen är 40%, vilket är 4% lägre än 2022. Svaren ger bra och viktiga indikationer att ta med in i framtida analyser och planering. Av alla svar är ca 70% från män och 30% från kvinnor. Vilket speglar vår medlemsbild bra. 

Enkäten är indelad i olika områden. Dessa är: klubbliv, bana, medlemskap och avgifter, ledning, service och upplevelse, träning, träningsområden, shop, mat och dryck samt kiosk. Resultatet går att jämföra med övriga Sverige och Småland. Detta går även att jämföra med enkätundersökningen från föregående år. Det ger oss även en bra överblick kring vilka som deltagit i undersökningen i form av ålder, genus och handicap. 

Vi gör även en undersökning av klubbens besökande gäster vilket vi kommer delge i kommentarerna nedan. 

Undersökningen har ett poängsystem som utgår ifrån att 100 är det bästa resultatet. 

76/100

Bana

⇑ 1 (2022)       ⇑ 2 (Sverigesnitt) 

Medlemmarnas övergripande betyg när det gäller banan är 76 av 100. Det är något högre jämfört med snittet i Sverige (74). Jämförelsevis med förra årets enkät är siffran 1 enhet högre.  En stor andel av de svarande är i helhet nöjda med banans design, skick och helhet. Banans upplevs också som rolig att spela.  Det som får lägst betyg är bunkrarna och även avståndsmarkeringar på banan. 

I klubbens långtidsplan är detta ett område som prioriteras för banan. (läs mer under långtidsplan)

Av Gamla och Nya banan är Nya banan den som får högst betyg av både damer och herrar. Generellt ger damer högre betyg än herrar till båda banorna. Herrar med handicap 0-10 är den kategori som ger lägst poäng och damer handicap 37+ högst. 

Att notera här att det är större nöjdhet från gäster kring våra banor (83p). Även här ligger vi högre än genomsnittet i Sverige (80 p ). 

70/100

Klubbliv

⇑ 2 (2022)       ⇓ 2 (Sverigesnitt)

Detta område får totalt 70 poäng, vilket är lägre än snittet i Sverige (72). 
Enligt undersökningen så trivs många i miljön på klubben. Det som får sämre betyg är utbudet av Förra året visade detta betyg 68 poäng. 

Det vi även kan utläsa i denna fråga är att för de flesta är det inte så viktigt med sociala aktiviteter, tävlingar mm. De flesta är nöjda med att spela golf på "egen hand" med de medspelare man själv väljer. 

 

81/100 - 68/100

Mat & Dryck + Kiosk

⇑ 5 (2022)       ⇑ 10 (Sverigesnitt)

Mat och dryck: Området får totalbetyg 81 av 100. Detta är bättre än förra årets medlemsundersökning (76). Det är en bra bit över sverigesnittet (71). Inom detta område är det stor nöjdhet när det kommer till maten, service och miljö. 

⇑ 2 (2022)       ⇑ 1 (Sverigesnitt)

Kiosk: Kioskverksamheten får lite lägre betyg av våra medlemmar medlemmar (68). Detta tycks dock vara något genomgående för hela landet då snittsiffran endast är 67. Framförallt är det öppettiderna som det råder missnöje kring.

Av klubbens gäster får restaurang/kiosk betydligt högre siffra 83/84 vilket är mycket högre än snittet i Sverige. 

77/100

Träningsområden

⇑ 3 (2022)       ⇑ 4 (Sverigesnitt)

Områdets får ett totalbetyg på 77 av 100. Den här siffran är 3 steg upp än tidigare år och något högre än genomsnittet för Sverige (73). Det som får bäst betyg här är våra puttinggreenen.  Undersökningen visar även att 39% av de som svarat använder våra träningsytor 1-2 gånger i veckan. Sämre betyg får rangen. 

89/100

Träning

⇑ 5 (2022)       ⇑ 6 (Sverigesnitt)

Klubbens träningsverksamhet ett betyg på 89 av 100. Snittet i Sverige är 83. Överlag finns det en stor nöjdhet i frågorna i detta område. 2022 var resultatet 84. Av de som har svarat så deltar ca 20% i någon form av träning på klubben. 

81/100

Service och upplevelse

⇑ 2 (2022)       ⇑ 1 (Sverigesnitt)

Området får ett totalbetyg på 81 av 100. Detta värdet har sen 2022 stigit två steg. Påståendet om att Kalmar Golfklubb är en plats jag gillar att komma till får ett mycket gott betyg på 85 av 100 vilket är i nivå med landet i övrigt. 

En viktig fråga under området service är hur medlemmen uppfattar tillgängligheten på banan.  2021 fick klubbens sitt lägsta betyg kring frågor kring tillgänglighet på banan(44) . Intressant att se att denna siffra på två år har stigit 18 enheter (62). I jämförelse med övriga klubbar i Sverige ligger vi lågt då snittet är 77. 

Receptionspersonalen ges gott betyg (88) och även att det är rent och snyggt på klubbens utemiljöer och i klubbhuset (87). Sämre betyg får toaletterna på banan (72). 

Våra gäster ger det här området högt totalbetyg, 83. Framförallt är det bemötande i reception och från klubbvärdar som får högt betyg. Något lägre får skyltning på banan och många tycker att greenfeepriset är för högt. 

75/100

Shop

⇑ 2 (2022)        ⇔ 0 (Sverigesnitt)

 

Shopens betyg hamnar på 75 av 100. Detta är två mer än 2022 och samma som snittet i Sverige  Det som framförallt drar ner betyget är prisnivån och utbudet (67/74). Service får högre betyg. (83)

77/100

Ledning

⇑ 5 (2022)       ⇑ 3 (Sverigesnitt)

Området får betyg 77 av 100, vilket är något högre än snittet i Sverige (74). Betyget är fem enheter högre än föregående år (72) 2022 fick frågan kring hur medlemmar upplevde information kring klubbens verksamhetsidé betyg 64. 2023 har denna siffra ökat till 74.

Klubbens kommittéers arbete får gott betyg (85).

69/100

Medlemskap & Avgifter

 ⇓3 (2022)       ⇓ 7 (Sverigesnitt)

Området får betyg 69 av 100, vilket är något lägre än snittet i Sverige (76). På frågan om man får ett bra värde på den årsavgift man har betalat är betyget 67, vilket är tre enheter lägre än 2022. 

Här kan vi utläsa att för de som eventuellt funderar på att sluta spela golf inom två år så den största anledningen att de upplever golf som för dyrt.  

Vi är mycket glada och stolta över att 10 områden som har utvärderats av er medlemmar så har 9  fått en ökad siffra än 2022. Detta är ett kvitto på att klubben är på väg i den riktning som medlemmar till stora delar önskar vilket är ett syfte med denna utvärdering. 

Det som fått lägre betyg är frågan kring avgifter, vilket har sin naturliga förklaring i en höjd årsavgift + bevattningsavgift 2023. 

Det som sticker ut extra på plussidan från förgående år är nöjdheten kring ledningens arbete och dess kommunikation. Ni medlemmar verkar ha ett högt förtroende för klubbens ledning vilket givetvis är något riktigt bra!

Banan, är en viktig prioritet i utvärderingen. Här får bunkrar mm relativt lågt betyg. Med bland annat detta som orsak har det jobbats fram en långtidsplan där bland annat förändring av banans bunkrar finns med. 

Bland våra gäster råder det stor nöjdhet kring bana och övriga faciliteter. Den mest kritiska punkten för våra gäster är priset. En stor andel tycker att det är för dyrt.  

När det gäller fria kommentarer i undersökningen så dominerar de positiva. En väldigt stor del av kommentarerna går i positiv anda. Många verkar känna stor stolthet över Kalmar Golfklubb och framförallt våra banor. Bland kommentarerna märker man att det är våra banor som är i centrum och det är det som engagerar flest. 

Den feedback kring önskemål på förändringar som vi märker är återkommande är:

- Kiosken och restaurangens öppettider
- Standard på bunkrarna och damtee
- Önskemål kring fler sociala aktiviteter på klubben
- Bokningsreglerna

-Speltempo

 


 Återigen, STORT TACK till alla er som tagit er tid att besvara enkäten! Den kommer vara en del i vårt arbete och planering av verksamhetsplanen för 2024.