Vid medlemskap fr 27år krävs spelrättsbevis (undantaget medlemmar som första år har Intro-medlemskap)

• Vid överlåtetelse/försäljning behöver en överlåtelsehandling fyllas i av båda parter. Kan laddas ner HÄR.  Kontakta kansli för mer info: kansli@kalmargk.se

Vad är en spelrätt?

Definitioner och förklaring till olika begrepp kring spelrätter:

Definition Svar
Spelrätt -rätten för person eller företag att spela på golfbanan
Spelrättsbevis -kvitto/bevis på att du äger rätt att nyttja golfbanan mot att du årligen betalar av årsmötet beslutade avgifter.
Avgift för spelrättsbevis -den avgift du betalar för ett spelrättsbevis.
Spelavgift - den del av årsavgiften som du betalar för att få rätt att spela på banan.
Medlemsavgift - den del av årsavgiften som du betalar för medlemskapet i golfklubben.
Hyresmedlem - medlem som under ett år hyr spelrättsbevis av klubben.

I vardagslag pratar man gärna om att du köper en spelrätt. Detta kan skapa lite förvirring då det är många som har spelrätt på en golfbana förutom de som innehar ett spelrättsbevis. Det kan vara greenfeemedlemmar, juniorer eller andra som av klubben godkänts som medlemmar och får spela. Det kan också vara greenfeegäster och företag som har spelrätt för ett visst tillfälle.

Tidigare har du som är senior och varit aktiv haft en skyldighet att erlägga ett medlemslån vid inträdet. Sedan en tid omfattas vissa medlemskategorier av krav på spelrättsbevis för att kunna nyttja klubbens golfbanor. För att spelrättsbeviset ska äga sin giltighet måste du varje år betala av årsmötet beslutad årsavgift bestående av medlemsavgift och spelavgift. Om du något år vill vara passiv medlem (inget golfspel på Kalmar GK) så kan detta medges under förutsättning att det meddelats klubben i rätt tid (före 31/12 året innan nästa årsfakturering sker). Klubben har då möjlighet att hyra ut ditt spelrättsbevis tillfälligt till ev. hyresmedlem.

Skattemässigt är inte ett spelrättsbevis att betrakta som ett värdepapper. Enligt nuvarande uppgift från Skatteverket räknas det som personlig tillgång och inkomstskattelagens 52: a Kap. är tillämplig. Av detta framgår att om du säljer ett spelrättsbevis och det sammanlagda vinsten av spelrättsbeviset och andra personliga tillgångar du säljer detta år överstiger 50 000 kr ska du betala skatt för vinsten. Om du säljer spelrättsbeviset med förlust får du synonymt heller inte göra avdrag för förlusten då det är en personlig tillgång.