Svenska Juniortouren - Div 1

Nu har du kommit en bit i tävlingstrappan och resor och övernattning är en del av tävlandet. På den här nivån möter du kompisar från hela landet som har samma ambition med golfen som du.

Division 1 spelas på två spelplatser under varje omgång. Alla tävlingar är rankinggrundande på den nationella SGF Golf Ranking och ingår i World Amateur Golf Ranking (WAGR).

Spelformen är 54 hål slaggolf scratch över två dagar, förutom omgång tre som spelas som matchspel.

24 flickor spelar på en av spelplatserna och 54 pojkar spelar på båda spelplatserna.

För att delta i division 1 behöver du betala en touravgift (årsavgift för att spela på Svenska Juniortouren) på 350 kronor. Avgiften betalas i Min Golf och ger dig möjlighet att anmäla dig till tävlingarna på Svenska Juniortouren. Avgiften gäller för innevarande år.

Anmälningsavgiften för spel i division 1 är sedan 400 kronor per tävling. Anmälan sker i Min Golf.

Fakta om division 1

• Tävlingarna ingår i SGF Golf Ranking och World Amateur Golf Ranking
  • Två spelplatser per omgång. Pojkar spelar på båda spelplatserna medan flickorna spelar på en spelplats
  • Antal deltagare är 54 pojkar per spelplats samt 24 flickor på en av spelplatserna.
  • Tre pojkar och tre flickor från varje spelplats flyttas upp till elit.
  • Omgång 3 spelas som matchspel, övriga som slagspel
  • Handicapgräsen är 6,0 för pojkar och 10,0 för flickor