Svenska Juniortouren-Div 3

På Svenska Juniortouren spelar du som är mellan 13 och 21 år. Touren är till för dig som spelat på klubb och distrikt och nu vill ta nästa steg.

Svenska Juniortouren har fyra nivåer
Division 3, division 2 och division 1 och elit. På samtliga nivåer spelas tävlingarna som scratchtävlingar, utan handicap.

Touren är färdighetsbaserad.
Det betyder att du spelar på den nivå som matchar din spelskicklighet.

Dina prestationer från tidigare tävlingar på Juniortouren samt din placering på SGF Golf Ranking avgör på vilken nivå du spelar. Spelar du tillräckligt bra på en nivå flyttas du upp till nästa. Den högsta nivå du kan nå är elit.

Touren omfattas av sex omgångar från maj till september utspridda i hela Sverige. Utöver dessa omgångar ingår en uppstartstävling (Grand Opening) samt en tourfinal.

Varje tävling du spelar kan ge dig på poäng på Svenska Juniortouren Order Of Merit. Har du tillräckligt med poäng efter sex omgångar får du möjlighet att spela den åtråvärda tourfinalen i slutet av september.

Om Svenska Juniortouren Division 3

När du känner dig trygg med ditt tävlande på klubb och distrikt är det dags att ta steget upp i Svenska Juniortouren division 3. På den här nivån kommer du att möta kompisar från dina grannklubbar och ni kommer att spela slaggolf scratch (utan handicap).

Division 3 spelas över 18 hål, förutom omgång 3 och 4 som spelas över 36 hål. De två omgångarna ingår i SGF Golf Ranking och ger därmed rankingpoäng.

Division 3 spelas på cirka 16 platser runtom i Sverige under varje omgång. Om du placerar dig topp 10 % på resultatlistan flyttas du upp till division 2 nästkommande omgång.

För att delta i division 3 behöver du först betala en touravgift (årsavgift för att spela på Svenska Juniortouren) på 350 kronor. Avgiften betalas i Min Golf och ger dig möjlighet att anmäla dig till tävlingarna på Svenska Juniortouren. Avgiften gäller för innevarande år.

Anmälningsavgiften är sedan 200 kronor per tävling. Anmälan sker i Min Golf.

Fakta om division 3

• Omgång 1, 2, 5 och 6 spelas över 18 hål
  • Omgång 3 och 4 spelas över 36 hål och är rankinggrundande (SGF Golf Ranking)
  • Antal deltagare per spelplats är 54 pojkar och 24 flickor